21 d’oct. 2014

Balanç digital del FC Barcelona a la temporada 2013/14

La plataforma digital del FC Barcelona es consolida com la referència imprescindible d’actualitat i entreteniment per a tots els aficionats blaugrana. Els 68 milions d’usuaris únics certifiquen aquesta afirmació en una temporada en què s’ha ampliat fins a nou els idiomes en què es pot accedir als continguts sobre el Barça. L’arribada de Neymar Jr ha estat acompanyada de l’estrena de la versió en portuguès, que es pot consultar a www.fcbarcelona.com.br, i que se suma a les versions en català, espanyol, anglès, xinès, japonès, indonesi, àrab i francès. La vocació global del Club s’ha vist reforçada amb més continguts adaptats a les singularitats de cada territori i amb un redisseny de la pàgina principal.


Amb el desig de convertir-se en un punt de trobada dels aficionats blaugrana de tot el món, també s’ha posat en marxa el projecte Barça Fans. En aquest espai
s’ofereix contingut exclusiu, la possibilitat de participar en promocions i gaudir de beneficis. Per accedir-hi, només cal registrar-se de manera gratuïta.
L’aposta pels continguts àudiovisuals de proximitat en el dia a dia dels futbolistes del primer equip ha estat una de les tendències que han tingut més bona acollida. Ho demostren els 87 milions de reproduccions que s’han comptabilitzat en el canal de Youtube del FC Barcelona en aquests 12 mesos, on ha destacat el vídeo que mostrava les interioritats d’un clàssic de Lliga al Camp Nou, amb més de dos milions de visites. A més, s’han incorporat noves narratives multimèdia, amb infogràfics i l’ús d’eines de curació de continguts, especialment procedent de les xarxes socials. I és que el FC Barcelona continua sent el número 1 mundial en aquest àmbit, amb més de 126 milions de seguidors acumulats a totes les plataformes. El lideratge entre els clubs esportius de tot el món, incloses les franquícies nord-americanes, ha continuat a Facebook, Twitter, Instagram i Youtube, entre d’altres. Aquest creixement s’ha vist afavorit per la presència a Line i a Sina Weibo, dues xarxes socials nascudes al continent asiàtic.


Durant aquesta temporada, el FC Barcelona, que vol garantir un accés universal a la seva informació per a tots els usuaris, s’ha convertit en el primer club esportiu europeu que obté la certificació AA d’accessibilitat. La pàgina principal ha estat optimitzada per afavorir l’accés als col·lectius discapacitats que tenen dificultats d'accés a la informació. En el cas de les persones amb discapacitats auditives, s’han traduït al llenguatge dels signes els principals vídeos de la història i serveis del Club. També s’ha fet que el lloc web del Club sigui compatible amb els programaris d'interpretació web per a persones amb discapacitat visual i s’ha facilitat la navegació a través del teclat per persones amb discapacitats físiques i/o mobilitat reduïda.


En paral·lel a tots aquests canvis, el Club ha realitzat un gran esforç i ha aplicat els principis del disseny web responsive que fan que la web sigui també adaptativa en tots els idiomes que es publica a qualsevol tipus de dispositiu ja sigui mòbil, ordinador o tablet. Aquest pas endavant és especialment rellevant si tenim en compte els canvis d’hàbits de consum digital: durant l’exercici 2013/14, un 44% dels usuaris han accedit al lloc web a través de telèfons intel·ligents o tablets, molt per sobre del 24% de la temporada anterior. Tenint en compte aquesta tendència, el Club ha desenvolupat una nova aplicació (en català, castellà i anglès) que permet gestionar de la millor manera el servei Seient Lliure. Amb aquesta ‘app’, els socis poden alliberar el seu seient al Camp Nou i també al Palau (bàsquet) de la forma més fàcil i còmoda possible. En cas de canvi de plans, l’aplicació també permet recuperar l’alliberació. En les primeres setmanes de funcionament, el 15% dels seients alliberats ja es van tramitar a través d’aquest nou canal. De la mateixa manera, també ha tingut una gran acollida la venda d’entrades a través de mòbil, que a partir del mes d’abril va presentar una interfície molt millorada i adaptada als nous usos.


També creix l’ús que els socis del Barça fan de la web per relacionar-se amb el Club i fer els tràmits (canvis de nom, domicili, compte bancari...) de manera online. El 31% d’aquestes gestions ja es fan a través de la web, enlloc de fer-les de manera presencial a l’OAB, una tendència que també creix respecte de la temporada 2012/13 (23%).

PD: Text publicat dins de l'apartat de Mitjans de Comunicació, a la memòria del FC Barcelona 2013/14

Share/Bookmark