15 de gen. 2011

Revista ‘Capçalera’: Barça i mitjans

La revista ‘Capçalera’, publicació del Col·legi de Periodistes de Catalunya, ha dedicat el dossier especial a la relació entre el FC Barcelona i els mitjans de comunicació. Tot i que no combrego gaire amb els titulars –‘Tensió en un entorn canviant’, a la portada i ‘Una relació cada cop més difícil’, a l’interior-, potser perquè sóc part interessada, m’ha semblat oportú fer-ne difusió, ja que no l’he trobat a cap lloc de la xarxa.


Algunes de les reflexions coincideixen amb les que es van fer en la jornada ‘Informació esportiva i ètica’ i que també vaig recollir en un post. La relació entre el clubs i els mitjans sovint té interessos confluents però molts cops també són diametralment oposats; és per tant, una gestió de difícil equilibri. La lluita permanent entre la voluntat del FC Barcelona per controlar tots els missatges que genera –d’altra banda, el mateix que fa qualsevol empresa multinacional i el desig dels mitjans per mantenir l’accés directe als protagonistes deixa sempre alguna ferida a banda i banda.

Emmig de tot plegat, l’existència de mitjans propis del Barça –actualment, el lloc web oficial, Barça TV i, en menor mesura, la revista oficial aixeca susceptibilitats entre els altres periodistes, que ho veuen com una “competència deslleial”. En aquest punt és on més discrepo de les opinions que s’hi expressen. Ni existeix la voluntat de competir per part dels mitjans del Barça, ni els objectius editorials i comercials dels mitjans del club i de la resta són els mateixos. A més, els exemples en què els mitjans del club han exercit la funció d’agència, posant a disposició de la resta de mitjans material del Barça sense cap cost, supera amb escreix les possibles desavinences que s’hagin pogut produir. Malgrat aquest apunt final, crec que el treball de ‘Capçalera’ combina el rigor i la profunditat necessària –em sembla que és el treball periodístic escrit més extens sobre la matèria, amb l’excepció dels llibres d’Àlex Santos com perquè es difongui el seu contingut. I amb aquest objectiu ho he fet.

Share/Bookmark

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada